CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, April 20, 2011

a chocolate reduces stress?


bulan march to april, whoa bulan yang agak tough jugak bagi aku dalam tahun 2011 ni, cehh padahal aku pun tak tahu apa lagi yang dugaan yang akan mendatang kan, tak tahu la kita ni masih mampu bernafas ke tak. Alhamdulillah kita masih bernafas lagi hingga saat ni. kita hanya mampu merancang.

ermm senang cerita agak stress la, depressed, down semua la. biasalah jiwa dan umur tengah forever 21, semua yang aku buat semua rasa tak kena dan tak jadi. ngee mungkin faktor pengangguran juga membunuh semangat aku yang kuat sebelum ni, haha tipu, kuat la sangat kan :) whoaa sedihnya, kadang-kadang soalan yang berbunyi seperti "ateng, sihat? ermm camna sekarang dah kerja ke? yeay boleh la belanjaaa!hikhik" awak 'hikhik' tapi dalam hati saya, 'tsktsktsk' tau, jgerrr dah rasa macam soalan killer final exam pulak, yang mana bila aku nak jawab soalan time exam tu aku blur dan termenung je tengok soalan tu, sebab aku lupa dan kurang pasti dengan soalan tu, *padahal memang taktahu pun, macam biasa ok next page, haha seriously, bila aku dengar soalan macam tu, aku terkelu, taktahu nak jawab apa, sebab sebelum tu berapa banyak kali dah aku jawab soalan yang sama :'( dah macam sensentap pulak kan. sentap hati mak nak ;p mesti korang pk aku ni pemalas la, takda effort la, hurm bukan bukan, aku dah usaha sedaya yang saya mampu, tapi mungkin belum ada rezeki saya lagi.. InsyaAllah ada rezeki ada la, :') atau pun mungkin faktor diri aku yang tak bersedia nak kerja lagi, sebab lately aku fikir macam tak sabar nak sambung degree. ngee entah la semoga doa dari ibuayah saya dimakbulkan ;') ya aku bersabar menunggu :)

tapi sebenarnya aku bukan nak buat cerita sedih, tapi aku nak cakap pasal stress dan cotelat*style gedixx ewww. haha tolong jangan tambah 'w' dekat semua perkataan ok, haha* ;p erm adakah coklat ni dapat mengurang kan stress? jawapan dia ya sebab bila aku stress je aku makan coklat, lepas makan tu aku rasaaa isk susah la nak cakap :) mungkin rasa kurang sedikit tekanan. if you love chocolate, you're not alone! :D saya amat mencintai coklat. hee 

haha teringat pulak iklan coklat ni, comel. haha

coklat yang mengandungi magnesium adalah mineral yang mungkin dapat membantu tindak balas relaxation untuk orang yang kurang berehat, juga yang digambarkan sebagai ubat penenang  untuk menenangkan orang yang berada dalam keadaan tidak selesa atau gelisah. Kajian mendapati bahawa setengah coklat hitam yang dimakan sehari selama dua minggu dapat mengurangkan tahap hormon stress dalam tubuh orang yang tertekan. coklat adalah makanan sarat kalori (dengan sebahagian besar kalori yang berasal dari mentega koko), untuk setiap gram coklat yang mempunyai konsentrasi terrifically quality antioksidan yang dikenali sebagai flavonoid. lebih dari berry dan bayam, flavonoid telah terbukti dapat menurunkan tekanan darah tinggi dan mengurangkan risiko penyakit jantung dan stroke. :)

haa patut la bila aku makan je coklat dah boleh senyum sampai telinga bila otak tengah semak, haha tapi aku lebih prefer white chocolate, hehe erm sedapnyaaa, haa lepas ni kalau korang stress je sumbat la coklat dalam mulut ok, kalau tanak sumbat mulut sendiri, meh sini bagi aku :D 

ini pilihan saya hershey's kisses!
haha sweet gila, i want that kisses! ;p
yeah hershey's kisses dan toblerone menjadi calon pilihan untuk menentang stress durjana. ngee even ada coklat lain yang lagi mahal dan cedap, saya takkan berubah hati. lagipun kisses ni banyak, lambat boleh habis, kadang-kadang sayang nak makan, hee takda la, saving saving jugak. haha and yours? :)

p/s even saya jadi surirumah tangga selama beberapa bulan ni, banyak yang saya belajar dari ibu, thanks ibu ;') jangan lupa belanja orang coklat, ngee <3

No comments:

Post a Comment

awak kacak awak lawa tengah comment