CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, January 19, 2011

Malaccarian. IM PROUD :)

*agak blur sedikit, maaf :)
sedang aku berjalan berjalan tiba tiba mata aku terpaku dengan kehadiran visitors. aww chakk.
IYA DONG, dari melaka katanya. siapakah? adakah Asri Fazer yang selalu mengendap blog aku nih. haha mungkin tidak. dia itu sibuk banget. hee ;P ahhh persetankan. saja jah buat entry ni, pelik. aha maybe sebab aku memang asal dari Melaka. Walaupun aku tak menetap di sana tapi hati ku terpahat di Melaka. hahha blah! ecehhh biau la. yaa orang Melaka akan menukarkan R menjadi U.
contoh :

1) pagar sama dengan pagau.
2) biar sama dengan biau.
3) ular sama dengan ulau. 

banyak lagi yang aku belum belajar dari AF ni, hee selalu gelakkan orang kan kalau tak faham? grr tapi ada lagi kalau nama seseorang satu mesti ada DAK.
contoh :

1) keemai* keemai, sorry pinjam nama jap nak buat contoh. ok sama dengan DAK keemai, bukan DARK keemai atau DUX or   DAX ye adik adik, adik pergi sekolah kan? jangan rosakkan bahasa melayu ye adik, aww cikgu ni ;P
2) aten sama dengan DAK aten.

tu nama panggilan je. bukan loghat. hee best kan comel je bunyi, walaupun dah berusia tetap juga ada DAK kat depan nama. yelah DAK kat singkatan BUDAK. hapa lah. haha kiranya sentiasa BUDAK je lah. ahha awet muda! kampung aku bukanlah kat bandar Melaka pun, Alor Gajah, dah dekat dengan Tampin, Negeri Sembilan, so kebanyakannya memang ke arah nogori lah. aku suka :) suka dengar dorang borak. hee kalau ada kenduri tu ha keluau la semua perkataan yang, haha ;p keluau=keluar, salah satu darinya* atas ni, tak semuanya la. ni yang familiar la. ala biasa la setiap negeri ada loghat dan panggilannya masing masing. itu lah lambang setiap negeri kan. mu pahe tok kawe kecek gapo nih? * ha tau la korang kan dari mana asal usulnya seseorang itu melalui loghatnya kan, senang je. heh

so rajin rajin lah melawat Melaka ya, kawan kawan aku kalau korang nak datang Melaka bagitahu la, nanti boleh bawak aku jalan sekali, even aku orang Melaka tapi tak habis lagi aku melawat. Haha tahu! :) so juga kepada visitors dari Melaka yang sudi melawat tu trimas tau. hee nanti boleh belanja coolBlog, sebab anda sangat cool! hehe maybe pelawat tu DAK eleen ke, hehe tak pun makngah aku ke, maksu aku ke. mana tau dorang rajin baca blog aku. haha ;p Dont be a person who always think negatively fatin nazihah! ok see ya! ;D

TERIMA KASIH, KALAU ADA SALAH SILAP TERKASAR BAHASA HARAP DIMAAFKAN :). 
ikhlas, 
Fatin Nazihah 

1 comment:

  1. tolong lah.. melaka tu negeri palin teruk penah aku pergi and orang2 melaka sangatlah rude dan kasar and no manner at all. uncivilisation malaccarian.. yucks. i hate malaccarian

    ReplyDelete

awak kacak awak lawa tengah comment