CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, December 19, 2010

hipokrit sedap namanya , jadi diri sendiri lebih sedap :)



hi-po-krit. macam pernah dengar kan , erm ia ada tiga suku kata. korang boleh definisikan tak? sebab aku rasa macam konfius. menjadi diri sendiri lebih baik kan ? :)

aku tanya aku jawab sendiri ya, :) setahu aku lah , hipokrit ni beerti munafik atau dengan tepat sekali orang yang berpura-pura. Tapi, yang aku bingung, kenapa hipokrit selalu dianggap sebagai wabak penyakit jiwa dalam ilmu kejiwaan. Bukankah sememangnya hidup manusia sering berada dalam keadaan kemunafikan/ kepura-puraan / dengan topeng? entah lah, tu yang kita tak tahu. itu kuasa Allah SWT.
tipulah, kalau korang tak pernah hipokrit, aku rasa aku pun pernah hipokrit, biasalah aku pun manusia. Alasannya untuk menjaga hati orang lain, logik ke ? sebab nak jaga hati orang lain dan jaga nama baik kita terpaksa hipokrit. adakah itu adil? hurm macam mana pulak dengan orang orang yang selalu cakap "just be yourself "? kenapa salahkah ke jadi diri sendiri daripada munafik? ye aku sedar kalau kita jadi diri sendiri, ha mulalah mulut mulut busuk mengata, mengumpat belakang kita. itulah kehidupan. tapi nak ke kalau orang sanjung kita yang bukan diri kita sendiri?
mungkin tidak salah untuk menjadi diri sendiri, aku rasa lebih selesa bila menjadi diri sendiri. tapi kalau kita mempunyai sikap buruk janganlah kita jadi hipokrit, cuma apa yang penting, kita boleh buang sikap buruk kita then berubah secara perlahan-lahan. manusia kan sering melakukan kesilapan, tidak sempurna. jadi diri sendiri pun orang bercakap, bila kita hipokrit pun orang masih mengata sedangkan itu untuk memuaskan hati mereka tapi si pengata tu tak sedar kalau mereka juga salah seorang daripada pengHIPOKRIT. hurm

benda ini semua orang akan lalui, tiada seorang pun yang akan terlepas. jadi ia terpulang kepada diri kita, kita sendiri tahu yang mana baik dan yang mana buruk. cuba lah jadi sendiri, takdelah sesukar mana pun. InsyaAllah orang lain dapat menerima kita seadanya, daripada kita teruskan sikap berpura-pura yang sangat menyusahkan diri sendiri dan orang lain, contohnya kalau satu saat anda kantoi yang anda selama ini adalah seorang yang berpura pura dalam kehidupan. orang lain akan memandang rendah dan sukar untuk mendapat kepercayaan kembali. who knows . i love myself :) sesiapa yang jadi diri sendiri aku sokong 101% ! :)
ingat tidak perlu hipokrit hanya cuba berubah untuk menjadi lebih baik, proud of who you are, just be yourself and people will love you. <3
kalau dah fatin tu fatin jelah takkan leighton meester pulak ;p HAHA

love ateyn :) bdaadadada

No comments:

Post a Comment

awak kacak awak lawa tengah comment